Sprankel & Co Bites
Sprankel & Co Bites
Werken naar je waarden
0:00
-21:50

Werken naar je waarden

Het Sprankel & Co waardenspel in een andere context

Wil je meer weten over hoe wij jouw en je team kunnen helpen bij het werken naar je waarden en over het waardekaarten spel kijk dan op onze website:

https://www.sprankelenco.com/aanbod/werken-naar-je-waarden-2

Blogpost: Werken naar je waarden

Dit artikel is eerst verschenen op onze website: https://www.sprankelenco.com/blog

Laatst schrokken mijn collega’s van mijn felle blik toen we een samenwerkingsovereenkomst bespraken. Uit de onderwerpen die onze samenwerkingspartij hierin wilden vastleggen, leek het alsof ze ons niet vertrouwden. Eigenlijk voelde het vooral alsof ze MIJ niet vertrouwden. Als je mij ergens op wil raken, dan is het wel op dit punt. Mijn collega’s dachten zelfs even dat ik boos werd op hen… Dat was gelukkig niet het geval. Wat wel het geval was: een belangrijke waarde van mij, ‘vertrouwen’, was in het geding.

Mijn felle blik en de reactie van mijn collega’s hierop maakten vervolgens een mooi gesprek los over deze waarde van mij. En dit zorgde er ook voor dat wij elkaar weer wat beter begrepen. Het gesprek ging over wat voor mij dan wel goed voelde. Ik merkte dat door te praten over hoe je wilt samenwerken, ik ook mijn eigen normen tegen het licht kon houden met betrekking tot mijn waarde ‘vertrouwen’. Welke mate van vertrouwen verwacht ik dat we elkaar geven zonder dat we alles vastleggen? Wat was wellicht naïef? Waar kon ik begrip voor opbrengen bij de ander? Het maakte dat wij samen beter konden onderbouwen in welke afspraken we ons konden vinden, maar ook… wat onze verwachtingen zijn in de samenwerking en wat we dus ook niet willen vastleggen.

Werken naar je waarden is een belangrijke pijler voor een sterk en positief samenwerkend team. Wat wij altijd aangeven bij onze training “werken naar je waarden” is dat, als je merkt dat je fel wordt, er waarschijnlijk een belangrijke waarde van jou in het geding is. Als je elkaars belangrijkste waarden (her)kent, begrijp je sneller waarom de ander ergens sterk op reageert. Daar kun je dan vervolgens rekening mee houden, wat weer bijdraagt aan een betere samenwerking.

Daarnaast maakt het kennen van je eigen waarden het gemakkelijker om keuzes te maken bij dilemma’s die je in je werk tegenkomt. Waarden werken dan als een innerlijk kompas. Het geeft immers een goed gevoel om keuzes te maken die jouw waarden onderschrijven. En omgekeerd: Als je merkt dat je aangezet wordt om iets te doen wat niet past bij jouw waarden, dan voelt dat nooit goed. Het levert altijd innerlijke conflicten op en onvrede. Het kan zelfs reden zijn om naar ander werk om te zien. Het gevoel zinvol werk te doen, heeft hier ook direct mee te maken. Werk dat klopt bij je waarden en een werkgever die ervoor zorgt dat je kan werken naar je waarden, is een belangrijke voorwaarde voor bevlogenheid en (werk)plezier.

Als je meer inzicht wilt in jouw eigen waarden (en die van je teamleden) helpt het om naast het herkennen van jouw ‘felle momenten’ en die van je collega’s, ook de vraag te beantwoorden: wat hoop ik dat collega’s tijdens een werkjubileum over mij zeggen? Of, wat dramatischer: wat hoop ik dat er op mijn grafschrift staat?

Maar.. het kan ook leuker…! Sprankel & Co heeft een waardenkaarten spel ontwikkeld dat je individueel, maar vooral ook samen met je team kunt spelen. Je komt dan direct met je collega’s in gesprek over wat voor hen nu écht belangrijk is. Wat belangrijk voor hen is in het werk, in algemene zin of in een recent gestart project, een bepaalde taak etc. Luister hiervoor ook naar onze podcast!

Meer weten? Neem contact met ons op!

Email ons

0 Comments
Sprankel & Co Bites
Sprankel & Co Bites
Korte interactieve bijdragen over positief leiderschap, veerkracht, vitaliteit en welbevinden om jou en je team te laten floreren en organisaties te laten excelleren!